15.12.07

...asa zice lumea

pianul vecinei canta singur.
probabil de la instalatia mea secreta, zicea ea.
vecinii mei imi pazesc instalatia.
eu nu o vad niciodata.
vecina mea mananca ciolan cu fasole in oras.
are 90 de ani.
masina de spalat s-a stricat dar eu consum mai multa apa.
peretii mei sunt mai reci.
vecina mea se conserva,
pianul canta.
alarma profesorului popescu de la farmacie canta si ea.
eu fac scandal in parcare.
alte masini o acompaniaza.
vecinii le pazesc pe toate ca si instalatia mea.
pe vecina mea o curteaza multi.
vecina mea are 90 de ani.
vecina mea are o casa mare.
vecinii sunt invidiosi pe ea.
mananca in oras si merge cu taxi.
pana la urma casa o lasa primariei.
asa scrie in testamentul tatalui sau al sotului.
asa zice lumea.
pianul canta singur.
e santier pe strada mea.
ambasada se va muta?
asa zice lumea.
si ea,
vecina mea.
are 90 de ani.
asa zice lumea.
lumea e invidioasa.
invidioasa e si o alta vecina care nu are ce manca.
pentru ca nu mai poate cara.
are peste 70 si ea.
vecina cea noua isi parcheaza masina in fata portii.
portii care e in fata casei mele.
vecinii care parcheaza in curte se supara mereu.
canta si masinile lor uneori.
impreuna cu cele parcate si cu cea a profesorului popescu de la farmacie.
cablurile danseaza pe strada mea.
pe strada mea e santier.
se lucreaza non-stop.
monstrii uriasi pe roti trag totul in urma lor.
intr-o buna zi o sa vorbim la telefon deschizand televizorul si o sa vina net pe teava de gaz.
eu m-am deconectat de la gaz...ce o sa fac?
ma costa putin reconectarea.
asa zice lumea.
vecina mea de vis-a-vis vede totul in casa mea.
asa cred eu.
vecinii mei de la ambasada aud totul in casa mea.
asa cred eu.
vecinul meu cu cainele lup se pisa pe gazonul meu.
asta am vazut eu.
dar zice si lumea.
gazonul a fost ars in scurt timp de soarele puternic.
vecinul fost profesor imi mai spune cate un banc.
e ciudat sa zici bancuri si sa nu auzi.
zic eu.
vecinilor batrani le place casa mea.si de mine.
asa zic ei.
vecina mea spune ca i-am furat caramida din zid.
am vazut si eu dupa ce au plecat muncitorii ca am casa putin mai mare.
eu nu recunosc.
daca o sa moara vecina si o sa darame zidul ce ma fac?
vecina de la 1 zice ca vecinii de la 2 sunt necivilizati.
asa e...uneori
totusi au 2 copii care anima curtea
chiar daca sunt galagiosi...uneori
poate am obosit noi
asa zic eu.
vecinul din fundul curtii are o firma
nu stiu cu ce se ocupa dar foloseste mult curieratul.
ii merge bine.
asa cred.
toti bat la usa mea.
usa mea este mai la strada.
tatal sau socrul lui a lucrat la Sahia
nu auzea nici el.
imi mai povestea uneori.
acum nu mai apare in peisaj.
fiul lui are probleme.
intr-o perioada ii placea sa stea langa poarta si sa o tranteasca.
poarta e langa casa mea.
casa mea e la strada.
acum s-a maturizat chiar si el.
un alt vecin are un motor.
e curier, bine dispus...
e nou.
asa cred eu.
o alta vecina are cabinet cosmetic.
ii merge bine.
sau asa cred.
toate clientele bat intai la mine.
vecina mea face fotografii
bune.asa zic eu.
sta la mansarda.
tot acolo mai sta si o vecina care munceste mult.
ceva distributie
asa zic eu.
umbla mult cu masina.
e cea care parcheaza in fata portii.
tot la mansarda mai locuieste si
vecinul care se pricepe la internet
si calculatoare. e salvatorul nostru.
are mult bun simt si e inteligent.
asa zic eu.
mai are un frate mai mic
foarte bine educati amandoi.
asa zic eu.
si vecinul cu cainele se pricepe la calculatoare. dar el e obraznic...uneori
desi daca ai rabdare cu el....e doar adolescent.
dar cainele lui se usureaza pe gazonul meu.
vecina de la 1 pune pubelele de gunoil in fata casei.
de 2 ori pe saptamana ca sa fie luate.
nu o ajuta nimeni. suntem nesimtiti.
asa zic eu.
domnul care se ocupa de curte nu aude.
citeste pe buze.
asa zice lumea.
se mai intalneste cu profesorul care spune bancuri si maxime.
de la santier, la strada curge multa apa.
cei de la santier au descoperit un izvor.
asa spune vecinul meu fost profesor.
era un rau pe vremuri care trecea pe-aici
vecina mea a vazut un sobolan in curte.
eu am vazut un sarpe mic.
cainele vecinului s-a usurat si sub balconul vecinei mele de la 1.
l-am vazut eu.
de croitorul de pe strada a uitat deja lumea.
"victima a terorismului".
l-a gonit ambasada.
asa zic eu.
vecina mea de 90 de ani are bani.
vecinii zic ca a avut cocosei ascunsi inainte de revolutie.
vecinii sunt invidiosi.
vecinul zice ca tatal ei a fost un mare doctor.
vecina mea fotografa iubeste pisicile... si berea.
mie imi plac cainii...si imi placea berea.
amandoi preferam que pasa.
alt vecin este dansator. sau balerin?e delicat.
asa cred eu.
asa zice lumea.
vecinul slab cu barba carunta nu saluta pe nimeni.
e foarte necioplit.
asa zic eu.
vecinul de la parter e un om important.
a fost si televiziunea la el.
ceva fost regizor, nu mai stiu.
alte vecine din fundul curtii ies tot mai rar.
mai ales iarna.
pe vremuri stateau in curte toti vecinii
asa zice lumea.
acum nu mai stau.
vecinul din fundul curtii cu firma are o bucata de verdeata in fata cu un nuc mare.
toata lumea iubeste nucul.
asa cred eu.
vecina mea de la 1 este administrator.
foarte draguta cu toata lumea.
sotul ei la fel
asa cred eu.
sotul ei iubeste arta.
mama vecinei sta dupa perdea.
in ultima vreme mai putin.
fiul lor s-a mutat cu prietena lui.
la ei merg sa platesc intretinerea.
de cele mai mlte ori vine vecina mea la mine.
sunt nesimtit.
asa zic eu.
soldatii de la ambasada stiu tot.
ne urmaresc.
asa zice lumea.
asa zic si eu.
pianul canta singur
asa zice vecina mea.
vecina mea are 90 de ani.
asa zice lumea.



… c’est ce qu’on dit


le piano de ma voisine joue tout seul.
C’est probablement à cause de ma machinerie secrète, dit-elle.
Mes voisins veillent sur ma machinerie.
Moi je ne la vois jamais.
Ma voisine prend un cassoulet en ville.
Elle a 90 ans.
Mon lave-linge ne marche plus mais moi je pompe encore plus d’eau.
Mes murs sont encore plus froids.
Ma voisine se conserve,
Le piano joue.
L’alarme du professeur popescu de la fac de pharmacie joue elle aussi.
J’en fais tout un tapage sur le parking.
D’autres voitures l’accompagnent.
Les voisins veillent sur elles comme sur ma machinerie.
Nombreux sont ceux qui font la cour à ma voisine.
Ma voisine a 90 ans.
Ma voisine a une grande maison.
Les voisins l’envient.
Elle déjeune en ville et sort en taxi.
Finalement, elle léguera la maison à la municipalité.
C’est écrit dans le testament de son père ou de son époux.
Dit-on.
Le piano joue tout seul.
Ma rue est en travaux.
L’ambassade va-t-elle déménager ?
C’est ce qu’on dit.
Elle aussi,
Ma voisine.
Elle a 90 ans.
Les gens sont jaloux.
Jalouse l’est également une autre voisine qui n’a rien à frire.
Parce qu’elle ne peut plus rien porter.
Elle aussi a plus de 70 ans.
La nouvelle voisine gare sa voiture devant la porte.
La porte qui se trouve devant ma maison.
Les voisins qui se garent dans la cour gueulent tout le temps.
Parfois leurs voitures jouent aussi de leurs alarmes.
Avec les autres, garées là-bas, et avec celle du professeur popescu de la fac de pharmacie.
Les câbles dansent dans ma rue.
Ma rue est en travaux.
On y travaille jour et nuit.
Des colosses à quatre roues entraînent tout derrière eux.
Un beau jour nous allons parler au téléphone en allumant la télé et l’Internet nous arrivera par le tuyau à gaz.
Je me suis débranché du réseau de distribution du gaz … que vais-je faire ?
Me rebrancher ne coûte pas cher.
Dit-on.
Ma voisine d’en face voit tout ce qui se passe dans mon appart.
Au moins, c’est ce que je crois.
Mes voisins de l’ambassade entendent tout ce qui se passe dans mon appart.
Au moins, c’est ce que je crois.
Mon voisin et son chien-loup qui pisse sur mon gazon.
Lui je l’ai vu.
Mais c’est aussi ce qu’on dit.
Peu après, le gazon s’est fait brûler par le soleil de plomb.
Mon ancien prof de voisin me raconte parfois des blagues.
Raconter et ne pas entendre c’est étrange.
A mon sens.
Les voisins vieux aiment mon appart. Ils m’aiment moi aussi.
Disent-ils.
Ma voisine dit que je lui ai volé des briques du mur.
J’ai moi-même constaté qu’après le départ des ouvriers mon appart était un peu plus grand.
Je ne l’admets pas.
Si la voisine meurt et on va démolir le mur qu’est-ce que je fais ?
La voisine du premier dit que les voisins du deuxième sont malappris.
C’est vrai.
Le voisin au fond de la cour a une société.
Je ne sais pas ce qu’il fait mais il se sert beaucoup du courrier.
Il se débrouille pas mal.
Je crois.
Tout le monde frappe à ma porte.
Ma porte est plus sur rue.
Son père ou son beau-père a travaillé chez Sahia.
Lui aussi n’entendait pas.
Il venait parfois me raconter des histoires.
Maintenant on ne le voit plus.
Son fils a des ennuis.
Jadis il aimait rester auprès de la porte et la claquer.
La porte est à côté de mon appart.
Mon appart est sur rue.
Maintenant même lui il a grandi.
Un autre voisin a une moto.
Il est courrier.
Une autre voisine a un institut de beauté.
Elle se débrouille pas mal.
Je crois.
Toutes ses clientes frappent d’abord à ma porte.
Ma voisine fait des photos.
Bonnes. D’après moi.
Elle habite la mansarde.
Qu’elle partage avec une autre voisine qui bosse beaucoup.
Quelque chose dans la distribution.
Je crois.
Elle va beaucoup en voiture.
C’est elle qui se gare devant la porte.
Et c’est toujours à la mansarde qu’habite aussi
Le voisin qui s’y connaît en Internet
Et en ordinateurs. Il est notre sauveur.
Il a beaucoup de bon sens et il est intelligent.
Selon moi.
Il a un frère cadet.
Très bien élevés tous les deux.
D’après moi.
Le voisin avec le chien s’y connaît aussi en ordinateurs. Mais celui-là est insolent.
Et le chien se soulage sur mon gazon.
La voisine du premier met les poubelles devant l’immeuble.
Deux fois par semaine pour qu’on les vide.
Personne ne l’aide. Nous sommes tous des goujats.
Selon moi.
Le monsieur qui s’occupe de la cour n’entend pas.
Il croise parfois le professeur qui raconte des blagues et des aphorismes.
A cause des travaux, beaucoup d’eau s’écoule dans la rue.
Les ouvriers ont découvert une rivière.
C’est ce que dit mon ancien prof de voisin.
Jadis une rivière passait par là.
Ma voisine a vu un rat dans la cour.
Moi j’y ai vu un petit serpent.
Le chien du voisin s’est aussi soulagé sous le balcon de ma voisine du premier.
Je l’ai vu.
Le tailleur de la rue on l’a déjà oublié.
Victime du terrorisme.
Chassé par l’ambassade.
D’après moi.
Ma voisine de 90 ans est riche.
Les voisins disent qu’elle a eu des écus d’or cachés avant la révolution.
Les voisins sont envieux.
Le voisin dit que son père fut un grand médecin.
Ma voisine la photographe aime les chats… et la bière.
Tous les deux nous choisissons que pasa.
Un autre voisin est danseur. Ou danseur classique ? Il est délicat.
Je crois.
Dit-on.
Le voisin maigre à barbe sel et poivre ne dit bonjour à personne.
C’est un goujat.
Selon moi.
Le voisin du rez-de-chaussée est quelqu’un d’important.
Même la télé est venue le voir.
Ancien metteur en scène ou autre chose, je ne sais plus.
D’autres voisines du fond de la cour sortent de plus en plus rarement.
Surtout en hiver.
Jadis tous les voisins sortaient bavarder dans la cour.
Dit-on.
Maintenant ils ne sortent plus.
Le voisin du fond avec la société a devant chez lui un morceau de verdure et un gros noyer.
Tout le monde aime le noyer.
Je pensais.
Ma voisine du premier est la gérante de l’immeuble.
Très gentille avec tout le monde.
Son mari aussi.
A mon avis.
Son mari aime l’art.
La mère de la voisine se cache derrière le rideau.
Un peu moins dernièrement.
Leur fils a emménagé chez sa petite amie.
Je vais chez eux pour payer les charges.
Mais d’habitude c’est ma voisine qui vient chez moi.
Je suis un goujat.
Selon moi.
Les soldats de l’ambassade sont au courant de tout.
Ils nous surveillent.
C’est ce qu’on dit.
Et moi aussi.
Le piano joue tout seul.
Dit ma voisine.
Ma voisine a 90 ans.
Dit-on.

(traducere de Andrei Popov)